Упражнения по английскому для 3 класса – Упражнения по английскому языку для учащихся 3 класса

Упражнения по английскому языку для учащихся 3 класса

Упражнение 1. Замени единственное число множественным.

  1. Sally has got an apple._________________

  2. Alex has got a green ball.________________

  3. Greg and Lucas have got a book, a pencil and a ruler. _________________

  4. Sandy and Meredith have got a bike and a car. ._________________ 

Упражнение 2. Поставь артикли a, the или (—).

  1. We have got ____cake and ____ pie, _____ apples and _____ oranges on ____ table.

  2. I like to drink ____juice, ____milk and ____mineral water.

  3. He’s got ____ birthday party today, ____party is very funny.

Упражнение 3. Измени предложения.

Образец: Olga has got a flower. It’s her flower.

  1. Misha has got a brother. .__________________________________

  2. We have got a car. .__________________________________

  3. My grandma has got a bag. .__________________________________

  4. His grandpa has got a bike. .__________________________________

Упражнение 4. Составьте предложения

  1. Are, in, the, my, pencils, bag. ._________________________________________________________

  2. Swimming, we, are, the, lake, in. ._________________________________________________________

  3. The, are, at, school, pupils. ._________________________________________________________

  4. In, the, the, children, are, park. ._________________________________________________________

  5. Son, is, his, with, ball, the, playing. ._________________________________________________________

Упражнение 5.  Подчеркни правильный вариант.

  1. What / how is his name?

  2. Where / why is she?

  3. Where / who is sad?

  4. Why / who are you happy?

  5. When / what is the party?

Упражнение 6.памсиис Fill in the gaps. Use the words from the box.

am, is, are, have, has

Hi! My name (1) ______ Nick. I (2) _____ eight. I (3) _____ got a dad, a mum, a sister and a brother. My mother (4) ____ a teacher. She (5) _____ got many pupils. They (6) _______my friends. My father (7) ______a driver. Не (8) ______ got a new car. My brother (9) _____ not a pupil. He (10) ______ four. He (11) _______ got many toys.

My sister (12) ______not a pupil, either. She (13) _____ a student. She (14) _____ got many books. We (15) ______ got a pet. It (16) _____ a kitten. His name (17) ___ Barsik. Barsik (18) _____ funny and clever. The kitten (19) ______ got a mouse. The mouse (20) _____ grey.

infourok.ru

Карточки с заданиями по английскому языку для 3 класса

  1. Соедините слова с переводом.

Like

Cook

Swim

Watch

Drive

Play

Ride

Read

Играть

Кататься

Читать

Нравится(любить)

Готовить

Водить (машину)

Плавать

Смотреть

  1. Соедините слова с переводом.

Like

Cook

Swim

Watch

Drive

Play

Ride

Read

Играть

Кататься

Читать

Нравится(любить)

Готовить

Водить (машину)

Плавать

Смотреть

  1. Выберите верную форму глагола.

  1. Max like/likes football.

  2. Jane and Mary go/goes to the swimming pool on Sunday.

  3. Alex swim/swims in the lake in summer.

  4. Sasha ride/rides his bike very well.

  5. We cook/cooks soup very well.

  1. Выберите верную форму глагола.

  1. Max like/likes football.

  2. Jane and Mary go/goes to the swimming pool on Sunday.

  3. Alex swim/swims in the lake in summer.

  4. Sasha ride/rides his bike very well.

  5. We cook/cooks soup very well.

  1. Соедините слова с перводом.

What?

When?

Where?

Why?

Who?

Кто?

Где, Куда?

Что, Какой?

Когда?

Почему?

  1. Соедините слова с перводом.

What?

When?

Where?

Why?

Who?

Кто?

Где, Куда?

Что, Какой?

Когда?

Почему?

  1. Составьте вопросы. Помните про порядок слов!

  1. He/go/does/when/to school?

______________________________________________________________________________________________________

  1. When/have lunch/do/we?

______________________________________________________________________________________________________

  1. Ride/Jim/where/does/his bike?

______________________________________________________________________________________________________

  1. You/do/at school/meet/you?

______________________________________________________________________________________________________

  1. What games/to play/like/you/do?

______________________________________________________________________________________________________

  1. Составьте вопросы. Помните про порядок слов!

  1. He/go/does/when/to school?

______________________________________________________________________________________________________

  1. When/have lunch/do/we?

______________________________________________________________________________________________________

  1. Ride/Jim/where/does/his bike?

______________________________________________________________________________________________________

  1. You/do/at school/meet/you?

______________________________________________________________________________________________________

  1. What games/to play/like/you/do?

______________________________________________________________________________________________________

  1. Переведи вопросы на английский. Помни про вспомогательные глаголы в вопросах!

  1. Когда ты ходишь в школу?

___________________________________________________

  1. Куда она идет после школы?

___________________________________________________

  1. В какие игры ты любишь играть?

What games ________________________________________

  1. Она целует свою маму на ночь? (kissgoodnight)

___________________________________________________

  1. Где Том завтракает?

___________________________________________________

  1. Переведи вопросы на английский. Помни про вспомогательные глаголы в вопросах!

  1. Когда ты ходишь в школу?

___________________________________________________

  1. Куда она идет после школы?

___________________________________________________

  1. В какие игры ты любишь играть?

What games ________________________________________

  1. Она целует свою маму на ночь? (kissgoodnight)

___________________________________________________

  1. Где Том завтракает?

___________________________________________________

Глагол CAN

Добавляем ли мы окончание S к глаголу CAN? ДА/НЕТ

Если мы что-то умеем, мы говорим CAN.

А если НЕ УМЕЕМ? __________________

  1. Переведи предложения на русский.

  1. I can ride a bike very well.

___________________________________________________

  1. She can swim but not very well.

___________________________________________________

  1. Oleg can’t speak English well.

___________________________________________________

  1. Can you read books?

___________________________________________________

  1. Can she ride a horse well?

___________________________________________________

  1. Добавляем ли мы окончание S к глаголу CAN? ДА/НЕТ

  2. Если мы что-то умеем, мы говорим CAN.

А если НЕ УМЕЕМ? __________________

  1. Переведи предложения на русский.

  1. I can ride a bike very well.

___________________________________________________

  1. She can swim but not very well.

___________________________________________________

  1. Oleg can’t speak English well.

___________________________________________________

  1. Can you read books?

___________________________________________________

  1. Can she ride a horse well?

___________________________________________________

  1. Составьте вопросы.

  1. You/swim/can? __________________________________

  2. Drive/she/a car/can?______________________________

  3. Mary and May/cook/can?__________________________

  4. Can/Jack/ride a horse?_____________________________

  1. Составьте вопросы.

  1. You/swim/can? __________________________________

  2. Drive/she/a car/can?______________________________

  3. Mary and May/cook/can?__________________________

  4. Can/Jack/ride a horse?_____________________________

  1. Ответьте на вопросы о себе.

Образец: Can you swim? – Yes, I can./No, I can’t.

  1. Can you play football? - ____________________________

  2. Can you swim very well? - __________________________

  3. Can you drive a car? - _____________________________

  4. Can you speak French (по-французски)? - _____________

  1. Ответьте на вопросы о себе.

Образец: Can you swim? – Yes, I can./No, I can’t.

  1. Can you play football? - ____________________________

  2. Can you swim very well? - __________________________

  3. Can you drive a car? - _____________________________

  4. Can you speak French (по-французски)? - _____________

  1. Ответьте на вопросы про ребят.

Образец: Can Sam swim? (+) – Yes, he can.

Can Jim swim? (-) – No, he can’t.

  1. Can she play the piano? (+) - ________________________

  2. Can Olga cook well? (-) - ___________________________

  3. Can we drive a car? (-) - ___________________________

  4. Can Pasha sing? (+)- _______________________________

  5. Can they read English books? (+) - ___________________

  1. Ответьте на вопросы про ребят.

Образец: Can Sam swim? (+) – Yes, he can.

Can Jim swim? (-) – No, he can’t.

  1. Can she play the piano? (+) - ________________________

  2. Can Olga cook well? (-) - ___________________________

  3. Can we drive a car? (-) - ___________________________

  4. Can Pasha sing? (+)- _______________________________

  5. Can they read English books? (+) - ___________________

Напишите, какое действие изображено на картинке.

- __________________________________

- __________________________________

- __________________________________

- __________________________________

- _________________________________

- _________________________________

- _(учить собаку прыгать)__________________

- _________________________________

-_________________________________

- _________________________________

Напишите, какое действие изображено на картинке.

- __________________________________

- ___________________________________

- __________________________________

- __________________________________

- __________________________________

- ___________________________________

- _________________________________

- __________________________________

- __________________________________

- _________________________________

infourok.ru

Тренировка лексики и грамматики в упражнениях

1. Bыбери и обведи нужное слово.

1) Do you have much / many coffee for breakfast? 2) Have they got many / much friends?

3) Billy hasn't got much / many sweets on the table.

2. Bставь пропущенные слова: am, is, are, can, has.

1) I think Tiny______ kind and funny. 2) Billy and Martin________ play chess well. 3) How old______ you? - I ______seven. 4) Are you a pupil? - Yes, I______ . 5) ______Tiny got many English books? - Yes, a lot of books.

3.  Выбери и обведи соответствующую букву.

1) Tiny's pencils                                                 a) карандаш Тайни

                                                                           b) карандаши Тайни

2) teachers' computer                                        a)  компьютер учителя

                                                                           b)  компьютер учителей

3) sister's dolls                                                   a) куклы сестры

                                                                           b) куклы сестер

 4. Bыбери и обведи нужное слово.

1) Tom likes / like winter. 2) Ann doesn't lives / live in a big house. 3) Does Tiny write / writes letters and postcards?

5. Вставь необходимые числительные.

Example: February is the second month of the year.

1) May is the________________ month of the year. 2) July is the ______________ month of the year. 3) August is the ________________ month of the year. 4) October is the _______________ month of the year.

6. Вставь недостающее слово.

 ____________   -    teeth

 ___________     -    women

____________ - boxes

      а    ball             -_________

     а cat           -  ______  

        _____________ -     pens

7. Сделай эти предложения отрицательными.

  1. We are in London._____________________________________________________

  2.  I am from Russia.________________________________________________________

  3. Kate is happy._________________________________________________________

  4. The armchairs are blue.___________________________________________________

  5. They are in the park._________________________________________________

8. Сделай эти предложения вопросительными.

  1. He can open the door.______________________________________________

  2. They can jump.__________________________________________________________

  3. I can help my mother.____________________________________________________

  4. His brother can read.____________________________________________________

9.Расположите слова в правильном порядке так, чтобы получились вопросы.

  1. yesterday, she, mother, did, her, help?

  2. do, watch, every day, they, TV?

  3. what, like, the, to eat, girl, does?

  4. are, where, they, now, dancing?

  5. in, live, London, he, does?

10.Прочитай рассказ и выполни задание.

Tad and Fred

Fred has got a little white puppy. His name is Tad. Tad and Fred are friends. They like to jump and run. They like to play hide-and-seek (прятки). One day (однажды) they play hide-and-seek in the park. Fred wants to find (найти) Tad but he can't see his puppy. Tad wants to find Fred, too. But he can't see his friend. Tad sees a big black dog."Where is Fred?" the puppy says. "I am sorry, I don't know" (Я сожалею, но я не знаю), the dog says. Tad wants to find his house. He runs and runs. He sees a big red house. Tad says: "This house is very big. It's not my house". Then he sees a little blue house. Tad says: "This house is very little. It's not my house". Tad runs and runs. He sees a green house. It isn't very big and it isn't very little. Tad says: "It's my house". He sees Fred and his family. It's nice to be at home.

Выбери правильный ответ в соответствии с прочитанным текстом.

1. Fred has got   a) a dog   b) a puppy   c) a cat.

2. Tad is   a) black   b) grey    c) white.

3. One day they play hide-and-seek   a) in the park   b) in the house   c) in the forest

4. Fred wants to find   a) his house   b) Tad   c) the park

5. "Where is …?" the puppy says.   a) my house   b) your house   c) Fred

6. His house is   a) green   b) blue   c)red.

11. Напиши значение следующих слов по – английски.

  1. зубы ________________2.ручка _______________,3.каша_______________,4.торт ______________,5. завтрак____________________ ,6. летать______________,7. пить_____________________,8. умный_______________________,9. открытка__________________________,10. почта__________________________.

videouroki.net

Тренажёр по иностранному языку (3 класс) на тему: Тренировочные упражнения для итогового тестирования, УМК «Enjoy English» (3 класс).

Тренировочные упражнения для итогового тестирования, УМК «Enjoy English» (3 класс).

1. Ответь на вопросы.

1. Do you like to play chess?

2. Are you brave?

3. Can you ski and skate?

4. Does your mom ride a bike?

5. Can you swim?

6. How old are you?

7. Have you got a bike?

8. Do you like sweets?

9. Have you got a pet?

10. Can you fly?

11. Do you like to play with a doll?

12. What do you like to eat for breakfast?

13. Does your pet like milk?

2. Вставь пропущенные слова: in, for, on, with.

1. I like to eat cheese__ the morning.

2. Jim walks ___ his dog every morning.

3. Billy lives __ the forest.

4. My friends play hockey __ the park.

5. We have tea __ breakfast.

6. They don’t go to school __ Sundays.

3. Дополни предложения.

  1. March is … month of spring.
  2. July is … month of summer.
  3. November is … month of autumn.
  4. January is … month of the year.
  5. May is … month of the year.
  6. November is … month of the year.

4.  Напиши месяцы каждого времени года по порядку.

Winter months        Spring months        Sommer months        Autumn months

5. Выбери и обведи нужное слово.

1. Do you have much/many coffee for breakfast?

2. Have they got many/much friends?

3. Bod hasn’t got much/many sweets on the table.

4. Jill likes/like tea and cheese for breakfast.

5. We go/goes to school e very day.

6. Прочитай ответы и запиши вопросы к ним.

1. Yes, I do. I swim well. –

2. No, I don’t. I play football. –

3. Yes, I do. I run in the park. –

4. No, I don’t. I drink tea for breakfast. –

5. No, I don’t. I like Autumn. –

6. Yes, he has. He has got a nice bike. –

7. Yes, I can. I can ski and skate. –

8. Yes, she does. She likes spring. -

7. Задай вопрос к предложению по образцу.

Образец: Jill likes fish for breakfast. -Does Jill like fish for breakfast?

1. The pupil reads and speaks well. -

2. Billy lives in the forest. –

3. Bess skates in the park. –

4. Martin plays chess. –

8. Напиши цифры словами.

15 сентября, 20 ноября, 21 апреля, 1 января, 10 февраля, 2 августа, 31 июля, 23 мая, 7 сентября, 8 июля, 27 декабря.

9. Выбери соответствующую букву.

1. Jill’s stamp

a) марка Джилл

b) марки Джилл

2. teachers’ computers

a) компьютеры учителя

b) компьютеры учителей

с) компьютер учителей

3. sister’s dolls

a) куклы сестры

b) куклы сестер

с) кукла сестры

10. Составь вопросы.

1. is, your, name, what?

2. what, your, is, surname?

3. do, like, you, fairy tales?

4. old, how, you, are?

5. is, when, birthday, your?

6. you, got, have, a pet?

7. is, favourite, your, what, holiday?

8. funny, can, pictures, you, draw?

9. do, you, like, what, to do?

10. are, where, from, you?

Ответы к тренировочным упражнениям для итогового тестирования, УМК «Enjoy English» (3 класс).

1. Ответь на вопросы.

1. Yes, I do. /No, I don’t.

2. Yes, I am./No, I’m not.

3. Yes, I can. /No, I can’t.

4. Yes, she does. /No, she doesn’t.

5. Yes. I can. /No, I can’t.

6. I’m ____.

7. Yes, I have. No, I haven’t.

8. Yes, I do. /No, I don’t.

9. Yes, I have. /No, I haven’t.

10. Yes, I can. /No, I can’t.

11. Yes, I do. /No, I don’t.

12. I like to eat _______.

13. Yes, it does. /No. it doesn’t.

2. Вставь пропущенные слова.

1. in

2. with

3. in

4. in

5. for

6. on

3. Дополни предложения.

1. the first

2. the second

3. the third

4. the first

5. the fifth

6. the eleventh

4.  Напиши месяцы каждого времени года по порядку.

Winter months: December, January, February

Spring months: March, April, May

Summer months: June, July, August

Autumn months: September, October, November

5. Выбери и обведи нужное слово.

1. much

2. many

3. many

4. likes

5. go

6. Прочитай ответы и запиши вопросы к ним.

1. Do you swim well?

2. Do you play basketball?

3. Do you run in the park?

4. Do you drink coffee for breakfast?

5. Do you like Winter?

6. Has he got a bike?

7. Can you ski and skate?

8. Does she like spring?

7. Задай вопрос к предложению по образцу.

1. Does the pupil read and speak well?

2. Does Billy live in the forest?

3. Does Bess skate in the park?

4. Does Martin play chess?

8. Напиши цифры словами.

The fifteenth of September, the twentieth of April, the first of January, the tenth of February, the second of August, the thirty- first of July, the twenty- third of May, the seventh of September, the eighth of July, the twenty- seventh of December.

9. Выбери соответствующую букву.

1. a

2. b

3. a

10. Составь вопросы.

1. What is your name?

2. What is your surname?

3. Do you like fairy tales?

4. How old are you?

5. When is your birthday?

6. Have you got a pet?

7. What is your favourite holiday?

8. Can you draw funny pictures?

9. What do you like to do?

10. Where are you from?

nsportal.ru

Контрольная работа по английскому для 3 класса

Следующая контрольная работа по английскому языку для 3-го класса нацелена на проверку знаний по следующим темам.

Грамматика:

Лексика по темам:

  • члены семьи,
  • праздники,
  • вопросительные слова.

Контрольная работа для 3 класса.

Упражнение 1. Замени русские слова английскими.

I’ve got  ________ (брат). It’s his ___________           (день рождения). He is ___________ (двенадцать) today. He likes his (подарки). Он __________ (счастлив).

Упражнение 2. Замени единственное число множественным.

  1. Sally has got an apple.
  2. Alex has got a green ball.
  3. Greg and Lucas have got a book, a pencil and a ruler.
  4. Sandy and Meredith have got a bike and a car.

 

Упражнение 3. Поставь артикли a, the или (—).

  1. We have got ____cake and ____ pie, _____ apples and _____ oranges on ____ table.
  2. I like to drink ____juice, ____milk and ____mineral water.
  3. He’s got ____ birthday party today, ____party is very funny.

Упражнение 4. Измени предложения.

Образец: Olga has got a flower. It’s her flower.

  1. Misha has got a brother.
  2. We have got a car.
  3. My grandma has got a bag.
  4. His grandpa has got a bike.

Упражнение 5. Вставьте and, or или but.

  1. Molly has got a cat ______ a dog.
  2. Molly has got a friend, ______she hasn’t got a brother.
  3. Is Molly’s bag under the desk______on the chair?
  4. Is this a bike ______a car?

Упражнение 6. Составьте предложения

  1. Are, in, the, my, pencils, bag.
  2. Swimming, we, are, the, lake, in.
  3. The, are, at, school, pupils.
  4. In, the, the, children, are, park.
  5. Son, is, his, with, ball, the, playing.

Упражнение 7.  Подчеркни правильный вариант.

  1. What / how is his name?
  2. Where / why is she?
  3. Where / who is sad?
  4. Why / who are you happy?
  5. When / what is the party?

Упражнение 8. Fill in the gaps. Use the words from the box.

am, is, are, have, has    

Hi! My name (1) ______ Nick. I (2) _____ eight. I (3) _____ got a dad, a mum, a sister and a brother. My mother (4) ____ a teacher. She (5) _____ got many pupils. They (6) _______my friends. My father (7) ______a driver. Не (8) ______ got a new car. My brother (9) _____ not a pupil. He (10) ______ four. He (11) _______ got many toys.

My sister (12) ______not a pupil, either. She (13) _____ a student. She (14) _____ got many books. We (15) ______ got a pet. It (16) _____ a kitten. His name (17) ___ Barsik. Barsik (18) _____ funny and clever. The kitten (19) ______ got a mouse. The mouse (20) _____ grey.

Ответы к контрольной работе.

Ex.1.

A brother / birthday / twelve / presents / is happy

Ex.2.

  1. an apple -> apples
  2. a green ball -> green balls
  3. a book, a pencil and a ruler -> books, pencils and rullers
  4. a bike and a car -> bikes and cars

Ex.3.

  1. a / a / -/ -/ the
  2. — / — / —
  3. a / the

Ex.4.

  1. It’s his brother.
  2. It’s our car.
  3. It’s her bag.
  4. It’s his bike.

Ex.5.

1 and, 2 but, 3 or, 4 or  

Ex.6.

  1. My pencils are in the bag.
  2. We are swimming in the lake
  3. The pupils are at school.
  4. The children are in the park.
  5. His son is playing with the ball.

Ex.7.

1 what, 2 where, 3 who, 4 why, 5 when

Ex.8.

1 is, 2 am, 3 have, 4 is, 5 has, 6 are, 7 is, 8 has, 9 is, 10 is, 11 has, 12 is, 13 is, 14 has, 15 have, 16 is, 17 is, 18 is, 19 has, 20 is

Надеюсь, Вам понравилась эта контрольная работа для 3 класса. Если упражнений слишком много – сократите контрольную работу по своему усмотрению.

Понравилось? Сохраните на будущее и поделитесь с друзьями!

grammar-tei.com

Комплекс упражнений по грамматике английского языка для 2 класса

Комплекс упражнений

по грамматике английского языка для 2 класса

 

Забылина Анастасия Михайловна,
учитель английского языка

 

ГБОУ лицей № 384 Кировского района Санкт-Петербурга

 

Думаю, что любой учитель сегодня сталкивался со следующей ситуацией: изучая из года в год грамматические правила, учащиеся забывают о них, как только приступают к новой теме. В средней школе учащиеся безошибочно употребляют недавно изученные сложные грамматические конструкции, такие как условные предложения и пассивный залог, но тем не менее, часто делают ошибки в простых структурах. И дело не в том, что обучающийся не понял или не запомнил то или иное правило в начальной школе, просто навык не был автоматизирован в достаточной мере.

В данной статье представлены упражнения по английскому языку. Упражнения разбиты по грамматическим темам. Выполнение данных упражнений позволяет закрепить на практике грамматические правила и проверить уровень их усвоения обучаемыми. Представленная система  упражнений на определенные правила английской грамматики, позволяет также выработать с целью автоматизм у обучаемых. Процесс обучения должен быть интересен ученику, привлекать его внимание, мотивировать его. Некоторые упражнения по английскому языку, кроме закрепления правил грамматики, знакомят учащихся с новой лексикой и обладают познавательной ценностью. Какие-то упражнения проверяют знания одной определенной темы, а какие-то являются комплексными.

Количество грамматических упражнений предлагаемых любым УМК, как правило, недостаточно. Даже использование дополнительной тетради по грамматике не является гарантией автоматизации навыка. При составлении данных упражнений я использовала лексические единицы в соответствии с частотностью их употребления.

Не все учителя вводят незнакомую лексику на пассивное восприятие на своих уроках, поэтому упражнения, в которых она задействована,  я выделила в отдельную группу. Я использую такие упражнения для контроля. Встречая незнакомые лексические единицы, ученик переключает свое внимание на грамматическую структуру, тренируя тем самым языковую догадку. В подобные упражнения включено не более 20% незнакомой лексики.

Упражнения для 2 класса  можно использовать и в 3 во время повторения.

1.                  Вставьте необходимую форму глагола tobe.

№ 1.

1. He  …….    a doctor.

2. How …..   your  father?  He  …..  fine.

3. We  ……  pilots.

4. My father …. an engineer.

5. …...  this  fox little? Yes, it …. .

6. Where …. you  from? I …. from Russia .

7. Her uncle ….  a  worker.

8. That elephant ….  grey.

9. How …. you? I …. fine.

10. The  big balls …. on the table.

№ 2 .

1.                This fox … little.

2.                The little hares …. in the box.

3.                How … your brother? He … fine.

4.                Where … they from? They  … from  America.

5.                Those horses  … brown.

6.                They  … engineers.

7.                My mother … a doctor.

8.                … her aunt a teacher? Yes, she … .

9.                That  bear  … in the  bag.

10.            … they  from Great  Britain? Yes, they  …  .

 № 3.

1.                This monkey  …  in the bag.

2.                My father  …is  a  worker.

3.                … they  drivers? Yes, they … .

4.                How  … your  sister? She … fine.

5.                That  fox  …  near  the table.

6.                Where … you from? I  …  from Great  Britain .

7.                These  tigers …  big.

8.                The green crocodiles … in the box.

9.                My  sister  …  an engineer.

10.            We  …  doctors.

№ 4

1.                My uncle  …  a  cosmonaut .

2.                …  she  a  pilot? Yes, she  …  .

3.                They  …  workers.

4.                This  monkey  …  little.

5.                How  …  your  aunt? She  … fine.

6.                These  elephants  …  big.

7.                Where … he  from? He  … from America.

8.                The  nice  dolls  …  under  the table.

9.                 … her  aunt  a driver ? Yes, she … .

10.            … we teachers? No, we … not .

№ 5.

1.     I  …  a doctor .

2.     These  dogs  … funny .

3.     How  …  your  mother ? She  …  fine .

4.     This  hare  …  under  the  chair .

5.     My  uncle  …  a pilot .

6.     That  fox  …  nice .

7.     Where  …  they  from? They … from Africa .

8.     We  …  workers .

9.      … her  aunt  a cosmonaut ? Yes, she … .

10.                        … they  from Russia ? No, they … not .

№ 6.

1.     They  … teachers .

2.      … her uncle  a  cosmonaut ?

3.     Where … you  from? I  … from  Africa .

4.     Those  kittens  …  funny .

5.     How  … her  aunt ? She … fine .

6.     This  bear … big .

7.      That giraffe … under the table .

8.      … your  father  a  pilot ? Yes, he … .

9.     The  big  tigers … near  the  chair .

10.                        … we  engineers?

№ 7.

1.     Her aunt … not  a doctor.

2.      Where  …  he  from ? He  …  from  Russia .

3.     These  birds  …  nice .

4.     That  monkey  … funny .

5.     How  … her  brother ? He … fine .

6.     They  … workers .

7.     What  colour … these toys? They  …  red .

8.      … your  uncle  a  driver ? No, he … not .

9.     This  crocodile … in the bag .

10.                       What  … on the table?  The  cat  …  on the table .

№ 8.

1.     How  … you ? I … fine .

2.     The  nice  cats  …  near  the  table .

3.     My  father  …  an  engineer .

4.      …  that  tiger in the bag ?

5.      Where  … she from ?  She  …  from  Great  Britain .

6.      …  we  cosmonauts ? No, we … not .

7.      … his  aunt  a teacher ? Yes, she  … .

8.     What  …  in  the  bag ? The bird  … in the  bag .

9.     They  …  doctors .

10.                        How  …  her  sister ?  She  … fine .

Задайте  вопрос начиная со слова в скобках .

№ 1.

1.     This fox is in the bag . (What)

2.     My  father  is  a  pilot . ( Is)

3.     We  are  cosmonauts . (What )

4.     The  little  puppies  are  on  the  chair . (Where )

5.     That  tiger  is  big . ( What )

6.     These  horses  are  brown . (What  colour )

7.     They  are  pilots . ( Are )

№ 2.

1.     Her  uncle  is  a  pilot . ( What )

2.     This  horse  is  big . (Is)

3.     These  kittens  are  funny . ( Are )

4.     That  bear  is  brown . (What  colour )

5.     The  yellow  ducks  are  under  the  chair . ( Where )

6.     My  father  is  a  cosmonaut . ( Is )

7.     Those  hares   are  in  the  bag . (What )

№ 3.

1.     She  is  a  teacher . ( What )

2.      These  bears  are  big . ( Are )

3.     This  elephant  is  in  the  bag . (Where )

4.     His uncle  is  from  America . (Where )

5.     That  horse  is  brown . ( What  colour )

6.     My  brother  are  engineers . (Are )

7.     Her  aunt  is  fine . ( How )

№ 4.

1.     Our  mother  is  fine . ( How )

2.     They are  cosmonauts . ( Are)

3.     That  dog  is  in  the bag . (Where )

4.     Those  birds  are  little . ( What )

5.     Her  brother  is from  Russia . (Where )

6.     Those  ducks  are yellow . (What  colour )

7.     This  elephant  is  big . (Is )

Вставьте подходящую форму  глагола  tobe ,упражнения с использованием  20 % незнакомой лексики

 № 1.

1.     This  tiger  …  big .

2.     How …  your  uncle ? He  …  fine .

3.     Where  …  he  from ? He  …  from  America .

4.     We  …  teachers .

5.     This  cat  …  in  the  bag .

6.     I  …  a  dentist .

7.     Where  … you  from ? I  … from  Italy .

8.     This  eagle  … brown .

9.     How  …  you ?  I  …  fine .

10.                        Those  flowers  …  red .

 № 2 .

1.     This  apple  …  yellow.

2.     Where  …  they  from ? They  … from  Great  Britain .

3.     We  …  workers .

4.      I  …  a  painter .

5.     The  dog  … in  the  house .

6.     He  …  from  Norway .

7.     His  uncle  …  a  pilot .

8.     How  …   his  mother ? She … fine .

9.     These  foxes  … nice .

10.                        How  old  … you ? I  … seven .

№ 3.

1.   This   dog  … big .

2.   These  monkeys  …  funny .

3.   She   …  a  doctor .

4.   Where  …  he  from ? He  …  from  Africa .

5.   Those  rabbits  … in  the  box .

6.   Her  mother  …  an  actriss.

7.   These  snakes  …  yellow .

8.   Their  families  … from  Germany .

9.   How  old  … you ? I  … nine .

10.  His  aunt  … fine .

№ 4 .

1.                Where  …  she  from ? She  … from  Brazil .

2.                Her  niece  …  a  doctor .

3.                How  …  you ? I  …  fine .

4.                I   … a  hunter .

5.                What  colour  … those  flowers ? They  … violet .

6.                He  … a  teacher .

7.                That  dog  …  little .

8.                Those  monkeys  … funny .

9.                The  toys  …  on  the  shelf .

10.            How  old  …  he ? He  …  eight .

Переведите с русского на английский

№1

1.                Те слоны - большие.

2.                Мой брат -  рабочий.

3.                Та птица -  маленькая.

4.                Как твой папа? Он -  хорошо.

5.                Откуда ты? Я -  из России.

6.                Птица - на столе.

7.                Положи ту игрушку под стул, пожалуйста.

8.                Дай мне этих игрушечных медведей, пожалуйста.

9.                Возьми этого слона и положи его в ту большую коробку.

10.           Как тебя зовут?

№2

1.     Как его зовут? Его зовут Дима.

2.     Я  - рабочий. Я  - не шофер.

3.     Как его тетя? Его тетя хорошо.

4.     Его дядя -  космонавт.

5.     Эта птица маленькая? Да.

6.     Положи того котенка в эту маленькую сумку, пожалуйста.

7.     Те зеленые крокодилы  - в коробке.

8.     Возьми этих милых кукол, пожалуйста.

9.     Дай мне ту забавную обезьянку, пожалуйста.

10.    Откуда твой дядя? Он из Америки.

 

№3

1.     Эти медведи -  коричневые.

2.     Как ее зовут? Ее зовут Катя.

3.     Твой папа шофер? Да.

4.     Та лисица на стуле?

5.     Они -  пилоты.

6.     Положи желтую утку внутрь  коробки, пожалуйста.

7.     Дай мне этих двух жирафов, пожалуйста.

8.     Откуда ее сестра? Она  - из Африки.

9.     Возьми эту красную лису и положи ее под большой стул.

10.                       Те серые слоны  - большие.

 

№4

1.     Твоя тетя врач? Нет.

2.     Сколько тебе лет? Мне  - 8.

3.     Те большие медведи на твоем столе.

4.     Мы ученики.

5.     Откуда ты? Я из Великобритании.

6.     Та красивая кукла - под стулом.

7.     Какого цвета твоя игрушечная птица?

8.     Возьми этого серого слона и положи в ту коробку.

9.     Мой папа не шофер.

10.                       Дай три мяча, пожалуйста.

 

 

 

 

 

 

Вставь have или has.

№1

1.     He ____________ got an uncle?

2.     I ____________got many balls.

3.     __________ they got many toys?

4.     His aunt ______________got a cat.

5.     She __________ not got a sister.

6.     I _____________not got one doll.

7.     ___________ she got a father?

 

№2

1.     He __________ got an uncle.

2.     I ___________ got many balls.

3.     ____________they got many toys?

4.     His aunt ____________got a cat.

5.     She ___________not got a sister.

6.     I _____________not got one doll.

7.     ____________she got a father?

 

№3

1.     They ___________got a daughter.

2.     His aunt ___________got a dog.

3.     She _____________ not dot a brother.

4.     I ___________ got two cats.

5.     _______________her uncle got a son?

6.     He ______________not got a daughter.

7.     ___________ they got a puppy.

 

№4

1.     Her aunt ________________got a daughter.

2.     She _____________ not got a niece.

3.     _______________they got a toy crocodile?

4.     I _____________got four ducks.

5.     He ____________not got an aunt.

6.     __________his sister got a nephew?

7.     Her uncle __________ got a daughter.

 

 

 

 

Вставьте необходимую форму глаголов tobe \ tohave

 

№1

1.     This bird ________ little.

2.     She ___________ got a grandfather.

3.     How ____________he? He ____________ fine.

4.     The brown cows _____________ near the box.

5.     Where _____________ he from?  Нe ______________ from Great Britain.

6.     I ____________ got five giraffes.

7.     Those elephants ______________big.

8.     His uncle _____________ a pilot.

9.     ____________his brother many toys?

10.                       They ___________not got a cat.

 

№2

1.     This kitten _____________ little.

2.     He ____________ got a brother.

3.     Where ___________they from? They ____________ from Russia.

4.     Those tigers ____________ big.

5.     Her uncle __________ got a son.

6.     How ____________his father? He ________ fine.

7.     My sister _____________ a worker.

8.     _______________ you got two toy hares?

9.     They __________ pilots.

10.                       ___________ his aunt from America?

 

№3

1.     That bird _________ nice.

2.     How ____________ she? She ______________ fine.

3.     I _____________got six crocodile.

4.     He ___________ a worker.

5.     He ___________ got a grandmother.

6.     Where __________ you from? I _________from Africa.

7.     ____________your brother’s drivers? Yes, they ____________.

8.     She ___________ not got an uncle.

9.     Those funny monkeys ____________________ in the bag.

10.                       _______________you got a grandmother? Yes, I ________________.

 

 

 

№4

1.     Where ____________ they from? They ____________ from America.

2.     She _____________ got an aunt.

3.     How ____________ his brother? He ______________ fine.

4.     That kitten ______________ funny.

5.     Their friends _____________ teachers.

6.     __________he got a nephew? Yes, he _______________.

7.     These big tigers ______________ on the table.

8.     I ______________ got seven hares.

9.     _____________ those little hares white?

10. Her uncle ___________ a driver.

 

Вставьте глаголы tobe/ tohave в правильный форме. 20% незнакомой лексики.

№1

1.     His uncle ___________ a cosmonaut.

2.     I ____________ got eight cows.

3.     Where ___________ she from.

       She __ _________from America.

4.     He  ______________got a mother.

5.     How ___________ you? I _______ very well.

6.     ____________ you got a sister? No, I ___________.

7.     My aunt _________ a reporter.

8.     ____________ she got a red ribbon.

9.     Where __________ you from? I ________ from Finland.

10.                       They _____________not got domestic animals.

№2

 She ____________ got a mother.

1.     He ______________ an engineer.

2.     My brother ____________ a worker.

3.     He _____________ not got a grandfather.

4.     Where ________ she from? She ___________ from Africa.

5.     How ____________ they? They __________ fine, thanks.

6.     They __________ got six goats.

7.     _____________ he got a computer? No, he ____________.

8.     Where __________ you from? I __________ from Greece.

9.     I _____________not got a violin.

№3

1.     He _____________ got a father.

2.     How ____________ he? He ____________ fine.

3.     They ___________ got a big car.

4.     Where ____________you from? I _________ from France.

5.     He ____________ a driver.

6.     ______________ they tailors? No, they ___________.

7.     What colour _______________ this hat?

8.     ____________she got a pet? Yes, she _____________.

9.     ____________your uncle from America? Yes, he _________.

10.   We _____________ got many friends.

№4

1.     He _____________ not got a sister.

2.     ____________ they sailors? Yes, they ________.

3.     Where ___________ your aunts from? They_____________ from Brazil.

4.     His aunt ______________ an engineer.

5.     My brothers ___________ not got a toy helicopter.

6.     How __________ her father? He __________ fine.

7.     Where ___________ those toy dinosaurs? The _____________ under the table.

8.     ___________ her sister many hens? No, she ________.

9.     This big bear _____________ not grey.

10.                       ____________ you got a big house? Yes, I _____________.

Глагол can. Постройте вопросительные и отрицательные предложения.

№1

1.     My brother can read.

2.     They can play football very well.

3.     Her aunt can swim.

4.     I can see this hen.

№2

1.     Her uncle can jump very well.

2.     She can skate.

3.     Those boys can play hokey.

4.     My mother can sky very well.

№3

1.     We can run very well.

2.     He can play volleyball.

3.     These girls can play badminton very well.

4.     His father can sledge.

Переведите на английский язык.

№1

1.     Твои сестры умеют скакать на скакалке?

2.     Я умею играть в чехарду очень хорошо.

3.     Мой маленький брат не умеет читать.

4.     Они умеют играть в настольный теннис?

№2

1.     Он может видеть твою птицу.

2.     Твоя мама умеет плавать.

3.     Эти мальчики умеют играть в баскетбол очень хорошо.

4.     Твоя маленькая сестра умеет играть в классики?

№3

1.     Мой папа умеет кататься на лыжах очень хорошо.

2.     Ты можешь видеть тех слонов.

3.     Его тетя умеет играть в волейбол.

4.     Они не умеют плавать.

№4

1.     Твой дядя умеет играть в хоккей?

2.     Она умеет кататься на коньках очень хорошо.

3.     Твои друзья не умеет играть в чехарду.

4.     Эта девочка умеет писать очень хорошо.

Постройте вопрос и отрицание.

№1

1.     My brother can play badminton very well.

2.     This box is on the table.

3.     Her aunt has got two children.

4.     Those crocodiles are big.

5.     They have got a father.

6.     They can swim very well.

7.     My uncle is a driver.

8.     These brown bears are under the chair.

№2

1.     She is from Great Britain.

2.     My sister is a teacher.

3.     These girls can skip very well.

4.     Her brothers are fine.

5.     His grandmother has got three cats.

6.     Hares can jump very well.

7.     Those foxes are in the bag.

8.     These dogs have got five puppies.

№3

1.     His uncle is a worker.

2.     This girl can ski very well.

3.     Her grandfather has got a car.

4.     Those tigers are on the table.

5.     Your mother can play table tennis.

6.     I’m from Russia.

7.     They have got two children.

8.     My sister is fine.

№4

1.     He is a pilot.

2.     His uncle has got a puppy.

3.     Their sisters are from America.

4.     I can run very well.

5.     She is from Africa.

6.     They have got a grey cat.

7.     That boy can play hockey.

8.     Those dolls are in the box.

PresentSimple.

Переделайте предложения в отрицательную и вопросительную форму.

№1

1.     I like my toys.

2.     We give these flowers to our teacher.

3.     They skate at the stadium.

4.     My mother skips very well.

5.     My brother takes my toys.

№2

1.     Her aunts take that flower.

2.     I put my toys under the chair.

3.     He loves his sister.

4.     We skate at the school sports ground.

5.     My father plays football at the stadium.

№3

1.     My friend gives me a toy.

2.     Her sister skips very well.

3.     He likes his toys.

4.     I play tennis at the school sports ground.

5.     They read books every day.

№4

1.     She swims with her friend.

2.     My brother plays football on Monday.

3.     I love my family.

4.     Our teacher takes our books.

5.     We ski at the school sports ground.

Поставьте глагол в нужную форму.

№1

1.     My father _________(read) magazines in the morning.

2.     His sister __________(not  run) at the school sports ground.

3.     We ____________(put) our monkeys into the box.

4.     _________ they ___________ (sledge) every day?

5.     His aunt ____________(skip) very well.

6.     I ___________(not ski) at the stadium.

7.     His friends ___________(give) him those ducks.

8.     ___________his friend ___________(swim) at the swimming pool?

9.     They _____________(not give) me those toys.

10.                       __________ you ________(go) to the school sports ground.

№2

1.     She __________(not read) books every day.

2.     ___________ they _________(ski) at the stadium?

3.     His father _________(swim) very well.

4.     Her brother ___________(put) these bears on the chair.

5.     We _______________(not sledge) every day.

6.     Her little sister ___________(not like) to play with toys.

7.     ___________you __________ (love) your brother?

8.     I____________(skip) at the school sports ground?

9.     He ______________(not play) tennis very well.

10.                       _________your friend __________(play) hockey?

№3

1.     He ______________(play) football  at the school sports ground.

2.     We ____________(not swim) on Thursdays.

3.     She ___________(like) her toys.

4.     My mother _________(put) my elephant on the table.

5.     __________she _________(sledge) with her friends?

6.     They ___________(not go) to school on Saturday.

7.     She __________(give) me some books.

8.     _______they _________(play) tennis on Tuesday.

9.     I ___________(not play) snowballs at the stadium.

10.                       We _________(love) our dog.

№4

1.     She ________(love) her dog.

2.     You __________(skip) at the stadium.

3.     ___________she ________(take) her bag?

4.     I ___________(give) my father his book.

5.     _______you _______(play) volleyball on Friday?

6.     They _____________(not swim) in the river.

7.     My brother ________(skate) very well.

8.     I ________(not  play) hockey at school.

9.     My sister _________(read) many books.

10.                       We ___________(run) at the school sports ground.

№5

1.     His sister _________(skate) very well.

2.     She __________(not ski) on Tuesday.

3.     You __________(love) your family.

4.     _________your  aunt _________(read) books in the evening?

5.     They ___________(swim) at school every Wednesday.

6.     His brothers __________(not play) volleyball.

7.     ________those boys ________(jump) at the stadium?

8.     He __________(give) her many toys.

9.     They ________(play) snowballs in winter.

10.                       ________that boy _______(play) hockey?

№6

1.     _________you _________(play) badminton on Monday?

2.     We __________(like) our toys.

3.     ___________your aunt _________(play) tennis at the stadium?

4.     I__________(take) my toys.

5.     She ___________(skip) at the stadium.

6.     __________she _________(jump) at the stadium?

7.     They __________(not go) to school on Saturday.

8.     We ____________(play) volleyball at the school sports ground.

9.     _________his little brother __________(play) snowballs?

10.                       I _________(read) a lot of books.

№7

1.     Her aunt ________(give) her this funny monkey.

2.     This girl __________(jump) at the school sports ground.

3.     ________they _______(play) football every Monday?

4.     She ____________(not play) snowballs.

5.     We __________(take) books.

6.     ________ her aunt ________(swim) at the swimming pool?

7.     _______they ________(like) their toys?

8.     These boys _________(play) hockey at the stadium.

9.     I _________(love) my father.

10.                       My sister _________(ski) on weekends.

№8

1.     My aunt ________(play) volleyball at the stadium.

2.     They _________(love) their cat.

3.     I _________(not play) basketball at school.

4.     She ______(take) those bears.

5.     ________they ______(run) at the stadium?

6.     We _________(not go) to the cinema on Monday.

7.     This girl __________(not play) hockey.

8.     _________her uncle ________(run) twice a week?

9.     My friends _________(sledge) at  the stadium.

10.                       ________you ________(go) to the school sports ground  to jump?

№9

1.     She _________(go) to the stadium to run.

2.     We ________(play) hockey twice a week.

3.     They __________(not jump) at school.

4.     Her father ___________(put) her books on the table.

5.     Those girls _________(play) badminton very well.

6.     ________they _______(play) basketball at the school sports ground?

7.     He ________(love) his dog.

8.     ________his brother _________(go) to the swimming pool?

9.     We _________(run) at the stadium on Monday.

10.                       She _________(not play) volleyball.

№ 10

1.     Her father________ (skate) at the stadium.

2.     I _________(love) my cat.

3.     ___________your sister _______(play) badminton?

4.     ___________they ________(play) football at the school sports ground?

5.     This girl __________(not read) many books.

6.     His uncle _________(play) hockey on Friday.

7.     My brother ____________(not go) to school.

8.     _________our teacher ________(run) very well?

9.     Her aunt ________(swim) at the swimming pool.

10.                       These monkeys ________(jump) very well.

 

ext.spb.ru

Грамматические упражнения для 3 класса на употребление глагола "to be"

Дополнительные упражнения для учащихся 3 класса

Глагол be

Ex.1 Вставьте am, is, are. Предложения переведите.

1. He … an elephant. 2. Fred … not angry. 3. My friend … kind. 4. Her name … Mary. 5. She … a nice girl. 6. We … pupils. 7. His name … Tom. 8. I … seven. 9. Rex … brave and kind. 10. They … friends. 11. You … happy. 12. Her name … Bess. 13. She … nice and merry. 14. Kate … not lazy. 15. Her name … Jill. 16. She … seven. 17. He … a nice boy. 18. His shirt … nice. 19. Tim … slim and sad. 20. He … happy. 21. I and Tom … friends. 22. Nick … strong. 23. Tom … smart. 24. Mr Greenwood … nice. 25. His pet … funny. 26. Bob … strong. 27. It … black. 28. I … a pupil. 29. My friend … brave. 30. You … sad. 31. They … strong. 32. Pete … nine. 33. Our cat … five. 34. She … seven. 35. They … ten. 36. My name … Kate. 37. I … six. 38. I … not a pupil. 39. My dog … grey. 40. His cat … black and white. 41. My pets … funny. 42. I … Dino. 43. My friend … strong and healthy. 44. Billy … fat. 45. We … in the park. 46. Crocodiles … green. 47. Her shirt … not dirty. 48. I … not big. 49. Dino … not a teacher. 50. Pupils … lazy. 51. Tiny … kind and funny. 52. I … seven. 53. You … a pupil. 54. Tom’s birthday … on the 8-th of July. 55. Tom … from Great Britain. 56. My pets … funny. 57. The girl’s flowers … nice.

Ex.2 Заполните пропуски и образуйте отрицательные предложения. Предложения переведите.

1. He … an elephant. 2. My friend … kind. 3. Her name … Mary. 4. She … a nice girl. 5. We … pupils. 6. His name … Tom. 7. I … seven. 8. Rex … brave and kind. 9. They … friends. 10. You … happy. 11. Her name … Bess. 12. She … nice and merry. 13. Her name … Jill. 14. She … seven. 15. He … a nice boy. 16. His shirt … nice. 17. Tim … slim and sad. 18. He … happy. 19. I and Tom … friends. 20. Nick … strong. 21. Tom … smart. 22. Mr Greenwood … nice. 23. His pet … funny. 24. Bob … strong. 25. It … black. 26. I … a pupil. 27. My friend … brave. 28. You … sad. 29. They … strong. 30. Pete … nine. 31. Our cat … five. 32. She … seven. 33. They … ten. 34. My name … Kate. 35. I … six. 36. My dog … grey. 37. His cat … black and white. 38. My pets … funny. 39. I … Dino. 40. My friend … strong and healthy. 41. Billy … fat. 42. We … in the park. 43. Crocodiles … green. 44. Pupils … lazy. 45. Tiny … kind and funny. 46. I … seven. 47. You … a pupil. 48. Tom’s birthday … on the 8-th of July. 49. Tom … from Great Britain. 50. My pets … funny. 51. The girl’s flowers … nice.

Ex. 3 Заполните пропуски и задайте общие вопросы. Предложения переведите.

1. He … an elephant. 2. My friend … kind. 3. Her name … Mary. 4. She … a nice girl. 5. We … pupils. 6. His name … Tom. 7. I … seven. 8. Rex … brave and kind. 9. They … friends. 10. You … happy. 11. Her name … Bess. 12. She … nice and merry. 13. Her name … Jill. 14. She … seven. 15. He … a nice boy. 16. His shirt … nice. 17. Tim … slim and sad. 18. He … happy. 19. I and Tom … friends. 20. Nick … strong. 21. Tom … smart. 22. Mr Greenwood … nice. 23. His pet … funny. 24. Bob … strong. 25. It … black. 26. I … a pupil. 27. My friend … brave. 28. You … sad. 29. They … strong. 30. Pete … nine. 31. Our cat … five. 32. She … seven. 33. They … ten. 34. My name … Kate. 35. I … six. 36. My dog … grey. 37. His cat … black and white. 38. My pets … funny. 39. I … Dino. 40. My friend … strong and healthy. 41. Billy … fat. 42. We … in the park. 43. Crocodiles … green. 44. Pupils … lazy. 45. Tiny … kind and funny. 46. I … seven. 47. You … a pupil. 48. Tom’s birthday … on the 8-th of July. 49. Tom … from Great Britain. 50. My pets … funny. 51. The girl’s flowers … nice.

Ex.4 Заполните пропуски и задайте специальные вопросы. Предложения переведите.

1. My name … Tom. – What ….? 2. I … nine. – How old ….? 3. I … from Russia. – Where …? 4. Nikita … from America. – Where ….? 5. My favourite season … summer. – What …? 6. Summer … bright and nice. – Why…? 7. His birthday … in January. – When …? 8. It … August. – What month…? 9. The children … in the street. – Where ….?

infourok.ru

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *